Dag 1 Oporto - Vairão / My Way - Reisverslag uit Vairão, Portugal van Pim - WaarBenJij.nu Dag 1 Oporto - Vairão / My Way - Reisverslag uit Vairão, Portugal van Pim - WaarBenJij.nu

Dag 1 Oporto - Vairão / My Way

Door: Pim

Blijf op de hoogte en volg Pim

03 Juni 2016 | Portugal, Vairão

Eerst nog even terug naar dag 0. Na een near-miss, ik heb nog nooit zo dichtbij een ander vliegtuig in tegengestelde richting langs zien komen. Alleen door de snelheid van 2x800=1.600 km/h kon ik niet zien welke maatschappij het was (...).
Veilig geland en met de metro naar Oporto en op zoek naar Oporto City Hostal. Vlakbij station dus dat was snel gevonden.

Ik had dus nog nooit in een niet-privé "hotel" geslapen. Een 4 pers. kamer... Oops sorry, daar ligt al een dame/meisje met dopjes in d'r oor te "slapen". Good evening... Sie kommt aus Deutschland. 's Avonds komt er nog een dame/meisje binnen, gaat weer weg en komt 's nachts weer terug... en dat was het contact op internationaal niveau (((-;

H. begint om 04:35 te rommelen en whooooooom ventilator en licht badkamer! Laat maar gaan... zal wel een reden voor zijn en dan na een tijdje, het is 06:00 uur hoor. Nee 05:00 nee ja nee ja nee ja... ok www.timeanddate.com Oporto 05:00! Je telefoon is in de war Har (((-; (H. heet Harry) ik slaap nog even door en ik zie je wel om 06:00 uur. Nog steeds voor dag en dauw op pad... wel lekker.

Niets open voor ontbijt natuurlijk om die tijd anders dan een café/barretje... koffie en tosti's prima. Wel een beetje raar volk trouwens om ons heen, maar goed de barmannen zijn netjes en hebben het onder controle zo te zien. Een soort vrijbuiter met gitaar met een vage vrouw in de hoek en dan begint die te spelen... bekend melodietje, ja dat is My Way in het Portugees en hij kan nog zingen ook! Ik proberen het filmpje te uploaden want die is te grappig om te missen (let op de vrouw naast hem).

Er komt steeds meer onfris volk binnen, dus wegwezen! Op naar de Cathedral Sé van Oporto voor de eerste stempel en de start van de route. Die route wel, maar die stempel dus niet... alles potdicht tot 10:00 uur! Dat is veel te laat... en zo blijkt later ook geen enkele andere kerk open.

Er loopt nog een vrouw met rugzak het plein op en dat blijkt Alesandra uit Brazilië. Spreekt prima Engels en zelf 3 woorden Nederlands want heeft bij Philips gewerkt. Ze loopt vanzelf met ons mee.

Dan de route, die kan je niet missen. Volg de gele pijlen... je raadt het al, midden in Oporto pijl weg. Na een "kleine" omweg de route en de gele pijlen weer gevonden. Best handig dat ze in Brazilië Portugees spreken (-;
Tip! Bereid de route stad uit even voor, een pijtje missen en je bent weg.

Later nog wel een kerk met open deur in een (inmiddels) drukke straat, binnen vol met mensen maar geen Padre te bekennen... Uiteindelijk geen stempel uit Oporto )))-;

En verder met de speurtocht "Gele Pijl" maar buiten de stad kan dat inderdaad niet meer missen, van stoeprand tot lantaarnpaal, handig. De route stad uit gaat via oude stad, buitenwijken en industriegebied over in landelijk buitengebied.

Onderweg komen we ook een "oudere" dame tegen, durf niet te vragen maar zeker 70+, loopt alleen en komt al uit Fatima gelopen, dat is dus nog een stuk verder... en ja hoor bij de lunchstop schuift het bij ons tafeltje aan... ze spreekt alleen Duits dus ik mag de honours waarnemen (...).

Dan is er op zo'n route nog wel het gedoe met mensen die aanhaken, plakken en lijkt wel voor het praatje lopen?! De BraziliaanSE is aardig en rustig (!) geen probleem maar al eerder afgehaakt, maar daar kwam een slecht Engels sprekende BraziliAAN voor in de plaats... een praatgrage slecht Engels sprekende Braziliaan... lossen!
Ze zijn niet allemaal vervelend hoor, Lilly van 25(?) uit SA is aardig en loopt alleen, is in Lissabon begonnen en dat zonder een km te hebben geoefend, wauw knap hoor!

En steeds meer Caminho lopers komen tevoorschijn en het blijkt allemaal ook naar het Mosteiro de Vairão te gaan! Even doorlopen maar en als eerste daar (blijkt) waardoor keuze voor een (de enige) 2 pers. kamer YES! dat vindt deze namaak pelgrim fijn.

Precies 29 km gelopen vandaag maar op de één of andere manier voelt het geen "30"... morgen etappe 2 naar Barcelos.

PS. Nou hoor ik het gesnurk van de slaapzaal door de muur heen hoor (geen grap) maar dit is prima zo.

En in het Mosteiro geen wifi dus wat foto's en het filmpje volgen nog.

• 03 Juni 2016 - 23:55

D&k:

Mooi dat je onderweg bent. De kop is er af. Leuk om je zo te volgen! Succes! Ps, wij hebben vandaag maar 8 km gelopen.......

• 04 Juni 2016 - 08:23

Yvonne En Theo:

Leuk Pim jullie zo te volgen, en nu al hilarisch.

• 04 Juni 2016 - 09:36

Linda:

Misschien ga je nog wennen aan al die contacten

• 04 Juni 2016 - 09:38

Linda:

En alternatieve slaapplaatsen.......

• 04 Juni 2016 - 16:53

Laura:

Hahahahha die Linda!! Go Pim!!

• 04 Juni 2016 - 19:15

Peta:

Leuk Pim om het een beetje te volgen. Wat een geluk voor jullie een tweepersoonskamer. Succes!