Dag 7 Mos - Pontevedra / Camino Perros - Reisverslag uit Pontevedra, Spanje van Pim - WaarBenJij.nu Dag 7 Mos - Pontevedra / Camino Perros - Reisverslag uit Pontevedra, Spanje van Pim - WaarBenJij.nu

Dag 7 Mos - Pontevedra / Camino Perros

Blijf op de hoogte en volg Pim

09 Juni 2016 | Spanje, Pontevedra

Die locatie weergaven op het waarbenjij kaartje werkt trouwens voor geen meter zie ik. GPS aan en er gebeurt niets, plaats intypen wordt niet herkend, aanwijzen gaat niet. Geen idee waarom dit niet werkt, want bij anderen reisblogs heb ik weleens gezien dat het gewoon wel klopt?!

De Albergue... goed geslapen, geen snurkers, al was ik wel bang dat ik uit het stappelbed zonder rand zou dond...n. Om 05:00 gaat de eerste wekker van 's Hertogenbosch onder me en dan is het klaar. Langzaam aan steeds meer gerommel en zaklampen. Uiteindelijk ben ik om 07:00 ook weg. De helft en Harry zijn dan al weg. Ik loop team 's Hertogenbosch om precies 12:00 weer in... ze hebben het zwaar, tsja nieuwe schoenen en geen km oefenen is natuurlijk vragen om problemen en het is pas dag 2 voor ze... ze kwamen er in Porto achter dat ze te weinig tijd hadden en hebben het eerste stuk getreind (...).

Kon je in Portugal geen pijl missen en stonden er zelfs regelmatig "je zit op de goede weg gemoedsrust pijlen" op een weg zonder afslagen, moet je in Spanje goed opletten. Volgende splitsing, geen pijl... GPS kaartje, inderdaad 100 meter terug en een aardige spanjaard die op z'n balkon wijst de juiste weg. Oh ja die zag ik, op een reclame bord voor een bakker?! Opletten dus (-;

Harry is al vroeg op pad en als ik hem tegenkom lopen we samen weer een stuk op. We hebben dan meteen ook een Camino hond, ik had hem/haar, ik had em al eerder achter me zien lopen. Het is een soort witte boxer en vast lief want wil spelen met andere blafhonden. Hij blijft maar meelopen en dan denk ik zeker 2 km... we komen bij de grotere (eveneens groezelige) stad Redondela, de etappe-stop volgens het boekje. De hond loopt nog steeds mee maar af en toe wil hij "even oversteken" en het is natuurlijk niet zo slim om zo maar een drukke weg op te lopennnnn... ahhh pas op maf beest! Auto wijken uit en vrachtauto's remmen. Oef Camino hond was bijna hemelen... meelopen prima (ik neem inmiddels aan dat je een straathond bent) maar wel op de stoep graag! In de stad loopt hij nog steeds min of meer mee maar daar is het onderscheid stoep/rijbaan al helemaal niet aan em besteed. Laat em maar even doorlopen, we hoeven geen hond onder een auto te zien. Dan ziet Camino hond een man met zo'n kleine Yorkshire Terrier op zijn arm. Of em nou dacht lekker hapje of iets anders, hij gaat met deze man "mee"... wij zijn onze Camino hond kwijt en dat is maar beter ook.

Na Redondela verlies ik, of eigenlijk Harry mij, weer uit het oog en lopen we onze eigen weg verder.

Ik had al eerder verteld dat je op de route vaak dezelfde mensen tegenkomt, maar er komen ook steeds meer Portugese en vooral Spaanse lopers uit alle hoeken en gaten tevoorschijn en de route wordt steeds drukker met "de laatste 100 km" lopers. Je minimaal 100 km lopen voor een Compostella en dat doen ze dan ook... max. 100 dus.

Zo lopen er ook opeens twee Spaanse jongens voor me met allebei een hond. Ze lopen op straat aan een lijn en daarbuiten los. Vrijwel elk huis heeft hier een waak-perro dus dat is telkens feest (((-; Alleen er loopt ook een man met twee los lopende honden en die zijn niet gediend van de passanten in hun straat. Grrr vechten, de jongens kunnen hun (aan de lijn lopende) hond met moeite beschermen en een hond wordt er zelfs gebeten... de baas trekt de honden uiteindelijk aan hun halsband weg en komt keurig terug om te informeren naar de hond. Het valt gelukkig mee, cosmetische schade aan z'n vacht. Even verderop zie ik dat de jongens ze lekker laten zwemmen, even bijkomen en perro is alles alweer vergeten. Later lopen ze weer voor me (ik ga niet uitleggen hoe dat kan, want dat snap ik zelf ook niet (-; ), de honden proberen samen een stok te dragen... (-;

Inmiddels heeft een tweede Camino hond(je) zich aangediend, een heel klein bruin hondje met een mank achterpootje achtervolgt de honden ook weer km's lang. Af en toe keert ie even om en loopt terug (heeft ie wel een huisje soms?) om dan vervolgens weer als een speer (op drie pootjes) de achtervolging voort te zetten...

De route vandaag is mooi met een enkele kort stukje langs de bekende "snelweg". Net als ik denk, pfff bos is mooi maar open lucht met vergezichten nog mooier doemt aan het eind van het boom-tunnel-pad de zee op! Dat klopt, er zijn hier een aantal grote zeearmen die diep het land insteken en ik vind het altijd mooi om de zee te zien.

Op 22 km de eerste commerciële uiting op deze route! Eerst denk ik nog, hè wat leuk een man met een gitaar... en drinken te koop, ik loop nog te kijken en zo de verkeerde weg in, Señor, aqui a Santiago! en dat was dus de volgende, maar dan met souvenirs. Graçias en ik voel me bijna schuldig dat ik niets bij hem koop. Er staat er nog één een standje in te richten. Ok, waar zijn de Afrikanen met wel van echt te onderscheiden Roleks, Guschi en Michael Korts luxe artikelen?! Gelukkig blijft het hierbij...

En dan kom je uiteindelijk in Pontevedra, de provincie hoofdstad van Galicia. Een drukke stad met een historisch middeleeuws centrum. Nou ja zeg... wat zei ik net? Er loopt hier dus nu een Afrikaans dame het terras op met een baby op haar rug en een schaal sieraden op haar hoofd (((-;

Vandaag was toch weer 29 km. Morgen is etappe 8 naar Caldes de Reis iets korter, volgens het boekje 24 km. Nu nog even een ho(s)stel voor morgen reserveren in Caldes de Reis want die Albergues is echt alleen als het niet anders kan... uit het routeboekje en € 27,50 pp incl. desayuno. Hasta Mañana!

  • 09 Juni 2016 - 21:16

    Linda:

    Wat een spektakel met al die honden!

  • 09 Juni 2016 - 21:22

    Yvon:

    was dus weer een hilarische dag,Pim en honden

  • 09 Juni 2016 - 23:05

    Paul:

    Je loopt voor op het schema denk ik ,dus eerder thuis?

  • 10 Juni 2016 - 08:04

    Jeroen:

    Voor als je weer in Nederland bent:
    - Pim's hondenuitlaat service

  • 10 Juni 2016 - 08:10

    Ruud:

    Als dr een klokkenspel onder hangt is het een mannetje Pim ;)

  • 10 Juni 2016 - 10:57

    Marjan:

    Mooie verhalen, Pim. Succes met de verdere route.

  • 10 Juni 2016 - 18:41

    Amiga:

    Tu camino al Compostella es una aventura muy bonita,
    pero no recuerda que la carretera es importante!
    Camino mas despacio Pim y disfruta!
    Lei sus historias con gran interes.
    Hasta la proxima!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pim

Actief sinds 01 Juni 2016
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 9032

Voorgaande reizen:

02 Juni 2016 - 18 Juni 2016

Caminho de Portugués

Landen bezocht: