Dag 10 Muiños - Santiago de Compostela / Granny S - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Pim - WaarBenJij.nu Dag 10 Muiños - Santiago de Compostela / Granny S - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Pim - WaarBenJij.nu

Dag 10 Muiños - Santiago de Compostela / Granny S

Blijf op de hoogte en volg Pim

12 Juni 2016 | Spanje, Santiago de Compostella

Vandaag zoals gezegd niet zo heel vroeg weg voor de 10e en laatste etappe naar Santiago de Compostela. Ons huisje had wel koffie maar geen ontbijtje. Al snel zien we Cherry en Rob aan de koffie... naar binnen voor nog een koffie en een broodje en binnen zitten 71/72 ook aan de koffie, bijzonder aardige mensen.

Even verderop loop ik in op een man die loopt te zingen en nog hard ook, nou zingen, het is meer mompelen en het staat in repeat stand. Het is zeker een spirituele mantra of zoiets en het blijft maar doorgaan. Even doorlopen... dat helpt niet, hij loopt ook harder... ahhh ander CD-tje por favor! Ik moet echt even behoorlijk hard gaan lopen om hem niet meer te horen.

En daar voor me zie ik 71/72 verschijnen... en nu raak ik in gesprek met 71. 71 heet Greetje en komt uit Wormerveer (72 Huub uit Rotterdam), het blijkt dat ze vorig jaar ook al met Huub in 4 maanden naar Rome is gelopen! Huub checked z'n Garmin en ze zitten nu op zo'n 1.450 km voor Sevilla - Santiago + Porto - Santiago! Er staat hierna even niets op de planning... ze gaat van de zomer genieten van haar kleinkinderen.

De route is verder eigenlijk niet heel bijzonder en het weer laat ons voor het eerst ook in de steek. Granny Smith zegt sommige al genoeg, het zijn miezerbuitjes maar toch maar de (appel groene) regenzak om de rugzak gedaan.

En dan komt Santiago in zicht... nou ja figuurlijk dan want ik had me daar toch een soort van andere voorstelling van gemaakt. Je moet eerst nog een berg op maar daar merk je niets van. Maar als je dan op het hoogste punt bent dan zie je verderop de Catedral de Santiago boven de stad uit toornen en als je de berg afdaalt loop je door oude historische straatjes naar het eindpunt van de Camiño op het plein voor de Catedral...

Zou best mooi zijn, maar er is niets van waar (((-; Je ziet niets van de Catedral of oude stad totdat je bijna op het plein staat. Je loopt de stad binnen door eindeloze straten met hoogbouw en ze zijn in DE stad ook nog eens zeer zuinig met Camiño tegeltjes/ pijltjes.

Maar dan zie je opeens terassen, heel veel mensen, lopers, maar nog veel meer... dagjesmensen? (het is zondag)

Door een gezellige, maar hele drukke, straat kom je dan op HET plein voor de Catedral. Veel mensen, heel veel fietsen en een Catedral in de steigers...

Tsja daar ben je dan. Voor mensen met een religieuze of spirituele reden om te lopen misschien een emotioneel moment, maar ik zie ze eigenlijk niet. De meeste gaan op zoek naar het Oficina Del Peregrino voor de Compostela, het officiële bewijs dat je gelopen (of gefietst of te paard) de Camiño het afgelegd.

Je mag naar binnen op vertoon van je Credential, of in Nederlands je stempelkaart. Het is niet anders dan elke andere wandel/fiets/schaatstocht, je moet bewijs verzamelen op je route (((-;

Eenmaal binnen mag je achteraan aansluiten... je bent bijna 1,5 uur aan het opschuiven in de gang totdat er een vrij balienummer op het scherm verschijnt en je na overleggen van je Credencial en je paspoort de, zeker in Spanje felbegeerde, Compostela in ontvangst kan nemen. Ze controleren de stempels in je Credencial snel maar zorgvuldig. Achteraf had ik natuurlijk een stempel moeten vragen in het Oporto City Hostel maar ik was zo gefixeerd op de Cathedral Sé waardoor ik dasr niet aan gedacht heb maar het is geen probleem, ik heb er wel ééntje van onderweg op etappe 1. Wilt u een kokertje? € 2,- en een Certificado de Distancia? € 3,- en voor je het weet sta je weer buiten met een zonder meer mooi bewijs van de tocht!

Daar gaat het niet om? Nou nee, maar ik vind het wel een heel erg mooi en leuk aandenken! Voor de Spanjaarden heeft dat overigens een hele andere waarde, het wordt gezien als zeer positief op je CV.

Morgen een dagje overbruggen. Santiago bekijken en misschien de pelgrimsmis bijwonen (ik zeg eerlijk, alleen om dat gigantische wierookvat door de kerk te zien slingeren) maar dan is het hiermee nog niet klaar want di + wo + do lopen we nog door naar Finisterre, dus wordt vervolgd want ook daarvan zal ik proberen verslag te doen...

  • 13 Juni 2016 - 13:05

    Peta:

    Hoi Pim,
    Geweldig dat je het hebt gehaald. Geniet nog van de volgende dagen. Gefeliciteerd met het mooie bewijs.

  • 14 Juni 2016 - 07:40

    Ruud:

    Congratz Pim!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pim

Actief sinds 01 Juni 2016
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 9017

Voorgaande reizen:

02 Juni 2016 - 18 Juni 2016

Caminho de Portugués

Landen bezocht: