Dag 2 Vairão - Barcelos / TUI/Arke paralu - Reisverslag uit Barcelos, Portugal van Pim - WaarBenJij.nu Dag 2 Vairão - Barcelos / TUI/Arke paralu - Reisverslag uit Barcelos, Portugal van Pim - WaarBenJij.nu

Dag 2 Vairão - Barcelos / TUI/Arke paralu

Blijf op de hoogte en volg Pim

04 Juni 2016 | Portugal, Barcelos

Waar is de mevrouw met de TUI paraplu?

We zijn (gisteren, want nu pas tijd door "maar" 20 km) weer vroeg op en om 07:00 uur als een van de eerste op pad. In het plaatsje zien we een mooie bakker/gebak/koffiewinkel die al open is en dat is prima voor een ontbijtje want dat zit er niet in, in zo'n herberg. Verse broodjes, kaas of ham en koffie en doe meteen maar 2x 2 broodjes kaas om mee te nemen. Quiro pagar por favor... oh nee, dat is Spaans, maar ze snappen het wel (-;
€ 11,85 voor 7 broodjes rijkelijk belegt met kaas en 4 koffie?! Klopt echt, ok.

Al snel ontdekken we dat we in een optocht beland zijn van de mensen die net nog niet op pad waren. Wat er eigenlijk nog net aan ontbreekt is een dame in zo'n typische TUI/Arke look met de welbekende map en felgekleurde TUI paraplu... follow, follow, follow the leader. Overal waar je kijkt, voor je, achter je, lopen mensen op wandelschoenen rugzakken te sjouwen. Man, vrouw, meestal 40+, alleen maar toch wel veel in groepjes van 2. Eén groepje valt op... erg jong, werkelijk niet van elkaar te onderscheiden, tweeling en een broertje. De zusjes en een vriendje zijn toch 18 en komen uit Polen. Goed hoor, de meeste kids van die leeftijd hebben hele andere dingen aan (en in) hun hoofd bij het aflopen van Extreme Trance Festival en zo.

Vrijwel de hele dag landelijke weggetjes soms door dorpjes... ik denk al, nou dat wordt een tegenvaller, niets te vertellen eigenlijk. Wel leuk is dat lokalen, zelfs hele trucks, je voorrang geven en het blijkt echt waar, er wordt je soms zelfs uit langsrazende auto's Buon Caminho toegeroepen. Dat is leuk en best stoer eigenlijk.

Maar dan komen we bij Barcelos, de stop voor vandaag. Het is druk en er blijkt het Barcelos Cidade Medieval te zijn, een middeleeuws festival. Het is gezellig druk met allemaal "middeleeuwse" kraampjes met oude ambachten en van alles te koop.
We komen precies op tijd want we krijgen een officiële (-; Barcelos stempel van een middeleeuwse ambtenaar.

Over de markt door naar het hotel aan de rand van het centrum. Oud gebouw en een enorme kamer met balkonnetje uitkijkend over het plein. Harry staat al bijna onder de douche en knock-knock sorry wrong room. Ok, verhuizen en andere kamer aan de achterzijde, maar ook prima. Mooie vergane glorie met van die mega hoge smalle dubbele houten deurtjes. Inderdaad dat past niet met een rugzak en zeker niet die van Harry (er komt elke weer iets nieuws uit (((-; ). Het is verder gewoon netjes, schoon bed, geen lakenzak nodig.

Wel alvast geprobeerd hotel O Semoforo in Finisterre te boeken... bij de vuurtoren op het laatste puntje. Helaas vol, toch maar Booking even raadplegen. Hotel Mar de Fisterre geboekt, dat is ook weer geregeld door de namaak pelgrim. Nu er alleen nog even heen lopen (((-; (drie etappes na Santiago).

Dan terug naar het centrum om nog een rondje markt te doen en wat te eten. Op de markt is ook een valkenier met een heleboel vogels. Ook een paar hele grote uilen maar die zijn vast opgezet toch? Nee, die beweegt dus of die uil is radiobestuurd of het is een echte! Nog nooit zo'n mooie grote uil van zo dichtbij gezien, zie de foto.

En dan lopen we behalve de praatgrage Braziliaan (doorlopen, geen zin in) ook Lilly SA tegen het lijf. Ze is op zoek naar een cadeautje voor zichzelf... een ambachtelijk biertje. Hùh, nou ok we hebben wel een standje gezien die dat verkoopt. Gevolg is Lilly en Harry aan een ambachtelijk "middeleeuws" biertje (ik effe niet natuurlijk, dat mag bekend zijn).
We zoeken nog wel een soort van behoorlijk restaurantje. Die hele varkens aan het spit is natuurlijk erg middeleeuws, maar toch niet zo ons ding. Lilly had wel wat gezien, we lopen verder over de markt en inderdaad het restaurant(je) ziet er prima uit. Klein, niet duur en plek. Lilly blijkt Lynelle te heten en we hebben haar maar uitgenodigd want ze blijkt de volgende dag jarig, vandaar het cadeautje.

Dit is dus wel het eerste internationale contact op de Caminho en een bijzondere ook nog. Lynelle blijkt een opera/musical ster in SA. Echt? Ja echt! Maria in West Side Story, Maria in The Sound of Music en nog veel meer met YouTube als bewijs.

Prima gegeten en leuk gepraat en wat het nog grappiger maakt? Je weet wat veel mensen in SA spreken toch? Juist Afrikaans en dat is ook haar taal. Is gewoon Nederlands met (voor ons) hele grappige woorden.

Het is opeens al laat voor peregrinos en de middeleeuwse muziek in repeat-stand is eigenlijk ook wel genoeg. Het is alleen maar drukker geworden op straat en een heel gedoe om tegen de stroom in naar het hotel terug te lopen. Lillie moest nog verder naar de Albergue... ik zeg nog, zullen we maar even meelopen want Albergue ligt even buiten drukke centrum. Nee sukkel, dat hoeft natuurlijk niet. Deze dame komt alleen lopend vanuit Lissabon en ook daar moest ze door niet zo frisse buurten om de stad uit te komen (((-;

Lekker slapen en morgen weer op zoek naar de gele pijlen. Toch 07:00 uur op pad ook al hoeven we maar (-; 20 km naar Casa Feranda maar dan kunnen we daar nog even lekker zitten. Volgens de boekjes een van de beste overnachtingsplaatsen voor Caminho lopers. We gaan het zien.

Oh ja, vandaag was 30,2 km...