Dag 12 (25) Fradelos - São João da Madeira / Einds - Reisverslag uit São João da Madeira, Portugal van Pim - WaarBenJij.nu Dag 12 (25) Fradelos - São João da Madeira / Einds - Reisverslag uit São João da Madeira, Portugal van Pim - WaarBenJij.nu

Dag 12 (25) Fradelos - São João da Madeira / Einds

Blijf op de hoogte en volg Pim

16 Juni 2019 | Portugal, São João da Madeira

Vandaag was de één na laatste dag en dan gaat het opeens toch wel heel erg snel. Zit ik vorige week voor Coimbra nog aan te hikken tegen een paar 30+ etappes, nu staat alleen de eindsprint naar Porto nog op het programma om de Transavia naar Amsterdam te halen. Brierley heeft de langste etappe voor het laatst bewaard... volgens zijn zeggen 34,2 dus dat wordt zeker 35+, want we kennen hem inmiddels.

Vandaag was een saaie, maar prima te lopen dag over vrijwel alleen maar asfalt met aan het eind een paar korte, maar wel hele steile wegen van voor mijn gevoel wel 30%. De etappe was, door gisteren door te lopen, lekker ingekort naar 25,1 anders had ik er er weer één bij kunnen schrijven. Dat is goed te doen als je om 06:30 vertrekt. Hoeft niet, maar dan moet je doorlopen tot ver in de middag en dat vind ik (en zo'n beetje alle) Caminho lopers niet fijn.

Natuurlijk de hele club Ken Followers weer tegengekomen, maar na een gezamenlijk prima ontbijt bij een lokale Pastellaria, Boys and Girls Enjoy your Day...

Vandaag ging de route talloze malen over een spoorweg. Ik bedoel dus dat je een spoorweg moet oversteken die hier door het landschap kronkelt. Je maakt op een gegeven moment zelfs gebruik van een spoortunneltje onder een autoweg. Je loopt dan lekker over het spoor, maar dat maakt toch niet uit want de spoorlijn is oud en ongebruikt... toch? Zo zien de stationnetjes en de spoorrails er tenminste wel uit.

Nou niet dus (((-; Op een gegeven moment, na weer een spoorwegovergang hoor ik een toeter en ja hoor een dieseltrein(tje) met één wagon. Net te ver om te zien wat het was. Paar minuten eerder en ik had hem bij een viaductje onder me door zien rijden. Zeker geen sneltrein, eerder een langzaamtrein met een enorme toeter. Was wel goed gekomen als je net op het spoor loopt.

Morgen dan dus Dag 13 en laatste etappe naar Porto... steeds meer door de bewoonde wereld en de voorsteden/industrie van een grote stad. Porto is samen met Vila Nova de Gaia (noord en zuid van de Douro) de grootste stad na Lissabon dus dan weet je hoe dat eruit gaat zien...

Op naar de Caminho stempel van de Cathedral Sé do Porto... die ik vorige keer op de eerste dag gemist heb omdat die geestelijken pas om 10:00 uur de deuren opengooien.

• 16 Juni 2019 - 14:18

Marianne:

Zal het gaan missen jou leuke verhalen(:

• 17 Juni 2019 - 17:23

Thea:

En voor je het weet is het al bijna voorbij.....
    Ben benieuwd welke camino nu door je hoofd gaat.
    Het lijkt er namelijk op, dat pelgrimeren verslavend werkt!