Dag 5 Rubiães - Tui / España 1/2er wegen - Reisverslag uit Rubiãis, Portugal van Pim - WaarBenJij.nu Dag 5 Rubiães - Tui / España 1/2er wegen - Reisverslag uit Rubiãis, Portugal van Pim - WaarBenJij.nu

Dag 5 Rubiães - Tui / España 1/2er wegen

Blijf op de hoogte en volg Pim

07 Juni 2016 | Portugal, Rubiãis

Prima geslapen en ontbijtje in de Pensão Respouso do Perogrino en dat voor € 15,- pp. Ik snap niet dat mensen dan voor een donativo van de helft met 40 op een slaapzaal gaan liggen... en zo denken er meer over want het "hotel" zit helemaal vol met een stuk of 30 gasten.

Op naar Tui, een etappe van uiteindelijk 23 km met af en toe een kleine klim.

Onderweg kom je weer veel van die schattige kleine witte kerkjes, met piekfijn onderhouden begraafplaatsen, tegen.

Die begraafplaatsen zijn wel bijzonder. Op vrijwel elk graf verse bloemen, de ene grafsteen nog imposanter dan de andere en (oudere) vrouwen met emmers en zwabbers die het marmer van het graf van hun dierbaren laten glimmen. En dan tegen beter weten in toch weer gaan kijken of deze dan misschien open is, natuurlijk niet en als dat heel soms wel zo is, dan is er geen mens te bekennen. Zeg maar een onbemande Iglesia.

Je komt onderweg natuurlijk nog steeds regelmatig pelgrims tegen en natuurlijk ook veel inmiddels soort van bekenden, want je kan afstanden lopen die je zelf wil maar de meeste volgen de etappes uit het boekje van Brierley.

Zo kwamen we vandaag Alesandra weer tegen. Grote voet/schoen problemen gehad tot de Farmacia aan toe en ze liep inmiddels op sandalen, maar dus nog wel steeds op schema! en het ging op andere schoeisel gelukkig een stuk beter.

Er is ook geen "beste schoen" voor... dat is voor iedereen anders. Zo liep die Patric (van Isabelle en Frederic, weet je nog), hoe kon het ook anders, op van die loopsokken met rubber zool, dus een soort net niet op blote voeten. Loopt dat lekker? Ik denk van niet, maar hij blijkbaar wel.

En dan is daar weer een kandidaat... Benne is 3 jaar en komt ook uit Duitsland. Sorry kereltje, plaats 2 in het voorlopige klassement.

De laatste stad in Portugal is Valença en dan aan de andere kant van de Rio Miño, Tui en dat is in España en daar zijn we nu in het pelgrims onderkomen... Parador de Tui, ik zei toch dat ik niet van slaapzalen houd (((-;

Op de valreep toch nog een kerkstempel in Tui kunnen bemachtigen... VVV en kerk, Hora de Abierto 09:00-14:00, nee dat is lekker, maar als ik terugloop is het deurtje opeens wel open. Ah een commerciële kerk, met een kassa en rondleiding. Maar een stempeltje hebben ze dan wel voor je, Obrig... Muchos Graçias!

Morgen stoppen we iets voor de etappe plaats Redondela en daar heb ik wel in vloeiend Spaans gereserveerd voor 2p in een Albergue met 16 stappelbedden (waarom gaat die man nou Engels spreken (((-; ).

Nu eerst nog even lekker slapen in onze Paradores de España (-;