Dag 4 Casa Fernanda - Rubiães / Bolletjes Trui - Reisverslag uit Rubiãis, Portugal van Pim - WaarBenJij.nu Dag 4 Casa Fernanda - Rubiães / Bolletjes Trui - Reisverslag uit Rubiãis, Portugal van Pim - WaarBenJij.nu

Dag 4 Casa Fernanda - Rubiães / Bolletjes Trui

Blijf op de hoogte en volg Pim

06 Juni 2016 | Portugal, Rubiãis

Harry heeft prima geslapen op zijn buitenbed, ondanks de hevige regen. Wel lekker frisse lucht natuurlijk.

Ik slaap binnen met 10 personen. Tsja, laat ik zeggen dat dat gewoon niet mijn ding is. Het is gewoon uitermate irritant als en er een paar wedstrijdje snurken doen. Ze hebben twee keurige badkamers dus dat is hier niet zo'n probleem.

Het lijkt overigens wel een Sales Meeting of zo bij een buitenlandse fabriek... op een gegeven moment praat je Engels tegen een Duitser, Nederlands tegen een Engelsman en Duits tegen een Portugees.

Er is een Duits echtpaar van pensioen gerechtigde leeftijd. zeker doorgewinterde lopers met een enorm repertoire, maar als je zegt dat je overweegt om een stuk met de bus te gaan dan hoor je hier niet! Fernanda moest mensen wegsturen omdat ze vol zat en dan zit dat wel hier. Mijn emmertje vooroordelen is weer gevuld...

En hoe zou het met die kids gaan?! Het heeft heel hard geregend vannacht. Hoor dat ze ook privé onderwijs krijgen, kortom Floortje D. kan ze zo gebruiken voor een aflevering in één van haar reisprogramma’s. Met de kids is het goed afgelopen. Harry kwam ze vandaag tegen in Ponte Lima en ze waren uitgenodigd bij bekenden... oef want dat gaat te ver, slapen onder de hemel zonder sterren maar met zware regenwolken.

Vandaag komen we regelmatig fietsers tegen. Dat is op zich niet gek, maar om nou de looproute te volgen?! Niet dat je er last van hebt, maar nu ik weet hoe de route vandaag gaat, simpelweg dom en daar kwamen de twee van de foto ook achter! (als het lukt om wat foto's te uploaden, App ploft steeds en website werkt niet lekker op telefoonschermpje).

Ik heb op een gegeven moment twee kleine volghondjes. "Hij heeft vast wat te bikken voor ons. Ik kijk nog even, nee wordt niks, stomme wandelaars" en ze stoppen hun achtervolging.

Hé wie hebben we daar. De Duitsers hebben zich bedacht! Of zouden ze zich toch schuldig voelen door de beleefde uitingen van minachting... de rest zei natuurlijk, nee wij lopen de HELE Camino route naar Santiago.

Het SA echtpaar zou vandaag gaan voor 42 km... Ik vroeg me al af wanneer die me gaan inhalen want ze gingen later weg. Nou nu al dus! Ze lopen hard en dan bedoel ik hardlopen! Húh? Ja... nu snap ik die 42, het zijn lange afstand renners. Ze klaagde gisteren al over de vele kasseitjes (vind ik ook k... lopen overigens), dan vraag ik me af hoe ze nu denkt over de rotspaadjes (denk even aan foto van de fietsers).

Na 10 km cafeetje... anticiperen broodjes halen, eerder was er niets.
Op de toonbank zie ik al een bordje "Café commercial, Não Banco". Nou inderdaad (((-; geen wisselgeld van € 10,- . Naar buiten, weer binnen, vraagt iedereen en dan heeft iemand uiteindelijk € 7,-. Obrigado. En ja hoor natuurlijk... nog geen 100 m verder weer een pastelleria, veel beter natuurlijk, maar nu had ik al twee te dure broodjes. Waarschijnlijk hier verse broodjes en koffie én wisselgeld voor hetzelfde geld kunnen krijgen.

De route is vandaag mooi maar ontwikkelt zich al snel tot een route met ernstig berg op hoogteverschil. Nu snap ik waarom de reguliere etappe Ponte de Lima - Rubiães 18 km is ...! Wij moesten zonodig bij Fernanda, 12 km voor Ponte de Lima slapen (-; waarmee de etappe voor vandaag op 12 + 18 + een beetje op 31,94 km kwam! Da's best veel voor een bergetappe. Maar ik heb wel de fietsers ver achter me gelaten en verdien daarmee vind ik de Bolletjes Trui (-;

Klimmen dalen, ondanks bewolking toch warm en dan water alweer bijna op.... waar haal je nu water vandaan? En dan als geroepen langs de kant van de weg... Aqua Potavel... koud stromend water en er staat dat het drinkwater is, dus dat zal wel. Camino gelukje denk ik.

De route loopt door kleine plaatsjes en daar staat opeens op zo'n boeren weggetje een echte Lamborghini!

Bijna aan de finish voor vandaag kom ik een mini pelgrim tegen. Hij zit midden op de weg... maar dat is niet zo gek want Felix is 17 maanden, leuk kereltje. Sorry Isabelle en Frederic, jullie record is aan diggelen!

Dan na een best wel zware dag met veel km's en bergop met hoog stijgingspercentage en aan het einde ook nog eens veel rotspaadjes komen we bij Pensão Repouso do Peregrino even voor Rubiães. Gisteren gereserveerd, een soort pelgrims hotel. Gewoon 2p kamers met eigen badkamer + ontbijt maar voor € 15,- en keurig netjes. Voor het diner brengen ze ons (iedereen (((-; ) naar een restaurant... we eten gezellig met Ans en John, een gezellige Amsterdammer uit Medemblik. John heeft z'n installatiebedrijf verkocht en ze genieten van hun vroegpensioen. Lopen is een hobby, ze hebben ook al Sevilla - Santiago gedaan. Ans komt nu uit Lissabon lopen en John is aangehaakt in Porto.

Morgen korte etappe naar Tui in España.
Na het eten nemen de neppelgrims weer even de slaap opties voor morgen door.
Het is een Booking.com geworden... welke hoor je morgen wel (((-;

PS. Ik zal de foto's nog eens proberen...

  • 07 Juni 2016 - 07:18

    Jolanda :

    Hoi Pim, leuk om te lezen hoe het met de nep pelgrim gaat. Veel succes nog en blijf schrijven. Gr Jolanda

  • 07 Juni 2016 - 08:23

    Peta:

    Leuk verslag Pim. Ik kijk alweer uit naar vandaag hoe het met de neppelgrim gaat.

  • 07 Juni 2016 - 10:33

    Martine:

    He Pim,
    Al een paar dagen aan de wandel en het gaat jullie goed af, zo te lezen!
    Groetjes en succes van Esther, de pelgrim die de tocht al achter de rug heeft!
    Erg leuk om je ervaringen mee te "lezen", je schrijft boeiend, kijk elke keer weer uit naar je nieuwe reisverslag!

    Hou vol daar, vandaag de grens over, alvast een mijlpaal bereikt!
    Groetjes,
    Martine

  • 07 Juni 2016 - 11:08

    Patrick:

    Hoi Pim,
    Ik geniet van je verhalen, misschien moet je boeken gaan schrijven. Ik word er zelfs een beetje enthousiast van en denk er al over om dit ook te gaan doen. Wie weet, een nieuwe trend?
    Patrick

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pim

Actief sinds 01 Juni 2016
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 9070

Voorgaande reizen:

02 Juni 2016 - 18 Juni 2016

Caminho de Portugués

Landen bezocht: